BARMARK

Kunstløp er en idrett med estetiske og artistiske elementer. Det er viktig at elementene på isen blir utført med riktig teknikk. Da er det lettere å ha kontroll underveis i elementene og i landingen. Øvelsene er rettet mot rygg, lyske, lår og ankel, og hensikten med øvelsene er å styrke muskulaturen og bedre stabilitet i sats og landing. Skadeforebyggende trening og riktig belastningsstyring reduserer skaderisikoen og legger grunnlag for bedre prestasjoner.

Oppvarming

Oppvarming før trening svært viktig. Alle utøvere har fått et eget hefte med øvelser til dette. For å varme opp skikkelig trengs minimum 20 minutter.
Etter hver treningsøkt på is skal utøverne jogge i minst ti minutter og så strekke ut skikkelig så musklene ikke blir kortere og restitusjonen skjer fortere.

Barmarkstrening

Barmark er et tilbud til alle våre aktive løpere fra aspirant og oppover. Barmarkstreningen er gratis med unntak av barmark som erstatning for istrening og ballett.

Det er SVÆRT VIKTIG at alle kommer på barmarkstimer. Vi forventer at utøverne kommer på minimum to barmarkstimer i løpet av uken. Kunstløp-Barmarken er skreddersydd BÅDE for best mulig prestasjon / teknikk på isen, og ikke minst viktig med tanke på skadeforebygging. Veronika har lagt inn en del rotasjonsteknikk her, slik at jentene her får øvd på hoppteknikk, i tillegg til tilrettelagt styrketrening. Kunstløp er en EKSTREMSPORT og vi må holde løperne våre friske og skadefri!

Nettsiden skadefri.no har, i samarbeid med Norges Skøyteforbund, lansert skadeforebyggende kunstløpøvelser på sin nettside og i app for mobil .

Øvelsene er delt i 3 ulike nivå og bør inkluderes i løpernes basistrening.

Mer treningsfaglig informasjon og øvelser finner dere hos Norges Skøyteforbund.

Ballett

Ballett er en viktig del av kunstløp. For å bli en komplett utøver kreves det god koordinasjonsevne, hurtighet og smidighet, god kondisjon, teknikk, eleganse og mental styrke. Allsidig trening er kjempeviktig, og en kunstløputøver trekker ofte inn elementer fra turn, ballett/dans og styrketrening i treningen.   Egen påmelding for ballett.

Vi har følgende tider for barmark:

Mandag
Barmark Ungdomshallen16:10 – 16:55oppvisning – springs
Barmark Klubhuset18:30 – 19:15debs – senior + basic
Warm up Ungdomshallen17:30 – 18:00Blue Crew & Blue KruttLY + A
Onsdag
Ballett K116:00 – 17:00aspirant & nye oppvisningRebekka
Ballett K117:00 – 18:00Oppvisning, Blue Crew, Blue KruttRebekka
Ballett K118:00 – 19:00Cubs – seniorRebekka
Torsdag
Stretching Klubhuset16:15 – 17:00Oppvisning – springs
Barmark klubhuset17:30 – 18:15Blue Crew & Blue KruttA
Stretching Ungdomshallen16:30 – 17:15debs – senior + basicV
Lørdag
Barmark Treningsrom12:00 – 12:45springs – senior + basicD/V/Liza
Barmark Treningsrom15:30 – 16:15oppvisning & cubs & Blue CrewLY
Søndag
felles jogging + stretching09:45 – 10:15oppvisning til senior15 min + 15 min 
Oppvarming Barmark Ungdomshallen10:00 – 10:40aspirantIselin